onsdag 4 juni 2014

Mitt hem

Gården vi bor på är en gammal skogsvårdskola från början, den ligger i ena änden av Marma, avskilt från resten av byn med en gigantisk granhäck.
Husen är från 1800-talet. 
I huset där jag och R bor låg elevrummen, i huset där svärföräldrarna bor var det lektionssalar och matsal och i stugan på gården som R's syster nu bor i bodde trädgårdsmästaren. Det finns ytterligare 3 byggnader på gården, 2 st stora lador och ett hus som troligen var en bagarstuga när det begav sig.
Det finns otroligt många olika växter på gården, framförallt väldigt många olika trädsorter, både lövträd och barrträd. I skogspartierna på gårdens mark finns fina stigar att gå på och såhär års är det så otroligt vackert!
Mitt favoritträd på gården är en hängbok vars grenar nuddar marken så att det bildas som en vägg av gröna löv.
När jag rastar Norrman springer han lös i "vårat" hörn av gården och jag brukar gå runt bland buskar, träd och blommor och njuta av denna vackra plats som är mitt hem.
Kan inte föreställa mig en bättre plats att växa upp på för mina barn. Här finns flera vuxna förebilder på samma ställe som mina barn kan lita på till 100% och som är deras eget kött och blod. Kreativiteten kan flöda fritt, vill de bygga en koja i skogen, plocka kantareller och blåbär, meka med bilar, köra cross, snickra, ha ett eget galleri, lära sig simma, ha hästar eller andra djur behöver de inte ens lämna gården. Allt ett barn kan tänkas hitta på är möjligt på denna plats, här finns alla förutsättningar det enda som sätter gränser är fantasin och möjligtvis plånboken...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar