fredag 26 december 2014

Julen

Tomten var här natten till julaftonen och lämnade julklappar under granen.
De allra flesta var till Annabelle och Angelina. 
Jag och Robert hade bestämt oss för att bara köpa något litet till varandra och lägga pengarna på julklappar till barnen istället.

Av Robert fick jag en teleskopgrillpinne, perfekt när vi ska ut och grilla korv i vinter och Robert fick en mugg av mig med ett snyggt tryck med texten "worlds greatest dad".
Annabelle blev som väntat alldeles till sig när hon såg alla julklapparna och öppnade dem i ett enda långt glädjerus! 
Annabelle fick ett lekkök, en hel del tillbehör till det och en bondgård av oss.
Angelina fick en mjuk boll med skallra inuti och en massa lappar utanpå att pilla på. 
Vad är det med bebisar och lappar, de fullkomligt älskar dem!?
Nu menar jag lappar som sitter på textilier, kläder m.m. typ tvättrådslappar.

Efter en mysmorgon här hemma klädde vi upp oss och packade vi in oss i bilen och styrde mot Gävle och min mamma.
Där var vi sedan hela dagen tillsammans med henne, morfar Kurt och mina 2 bröder.
Vi åt mycket och god julmat, kollade på Kalle och fick besök av tomten eller "tompa" som Annabelle säger.
Vi har pratat väldigt mycket om tomten med Annabelle och det har nog varit bra för hon var inte alls rädd, lite reserverad först men det släppte fort och när han sen hade gått och hon öppnat sin jättehög med julklappar var hon mest intresserad av att titta ut genom fönstret för att kika efter "tompa".


Av min lillebror Joakim fick jag i julklapp presentkort på fransförlängning, väldigt uppskattat!
Har funderat på att göra fransförlängning förut men lägger hellre mina pengar på mina barn än på "lyx" till mig själv så det har aldrig blivit av och hade säkert aldrig blivit av heller den närmsta tiden.
Ska boka tid så fort de röda dagarna är förbi!
Min storebror Johan gav mig en tidningsprenumeration på tidningen Baka även det en superbra julklapp!
Av mamma och Kurt fick jag en kombinerad julklapp/födelsedagspresent nämligen en ny symaskin då min gamla gett upp. Perfekt!! Hade inte ens önskat mig en sådan då det är en i mitt tycke alldeles för dyr julklapp men smart av mamma och Kurt att köpa en sån och slå ihop julklapp och födelsedagspresent.
Fick även det jag hade önskat mig av mamma nämligen Linda Lomelinos nya bok: Sweet food and photography och ett till vinglas till min samling från Orreforserien Optica.
Angelina fick en designspargris, en pingvinnalle, en uppsättning kläder och en sophie la giraffe bitleksak.
Annabelle fick en rosa stiga snowracer, en GIGANTISK apa (hon är ju tokig i apor), 2 olika byggsatser med duplo den ena med siffror och den andra med bokstäver, kastruller till lekköket och en bok.
Vi var hemma till halv 8 på kvällen med två trötta små tjejer utslagna efter dagens alla intryck.
Av erfarenhet försöker vi hålla hårt på läggtiden kl.19 för Annabelle då det ofta nästan alltid blir problem med både läggning och sömn de gånger vi låtit henne vara vaken sent så för både hennes och vår skull så försöker vi undvika det.
Under juldagen låg termometern på -14 grader så vi var hemma och inne hela dagen och fick besök av ett par vänner på kvällen.
Annabelle hade fullt upp med att leka med ALLT hon hade fått i julklapp och vi andra tog det lugnt och för första gången på jättelänge kunde jag slappna av och bara vara. Så mycket som Robert och jag har tjafsat inför julen om skitsaker pga stress, måsten och krav över julen. Vi är helt överens om att det bästa vore att resa bort över jul så nästa år blir det antagligen så.
Tomten kommer ju oavsett var i världen vi befinner oss nästa jul...

Idag, annandagen, ska vi fira med Roberts familj här hemma på Kronsäter hos barnens farmor och farfar.
Förutom farmor och farfar kommer oxå tjejernas faster Linda och hennes sambo Jim samt mormor Gudrun (Roberts mormor).
Roberts pappa är väldigt intresserad av matlagning och julbordet här på Kronsäter slår det mesta!!
Jag har gjort en fryst apelsincheesecake men pepparkaksbotten till dessert. Gjorde en likadan till julafton hemma hos mamma och den var verkligen gudomlig och fick högsta betyg av alla, dessutom är den lätt som en plätt att slänga ihop.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar