måndag 15 december 2014

Julbord med småbarn


Igår var vi på julbord med min släkt.
Forsbacka Wärdshus var vi på och det var supertrevligt. Maten var god och jag hoppade över de varma rätterna men tog 2 ggr från dessertbordet istället, är ju inte varje dag jag äter julbord så då kunde jag unna mig kände jag.
Stora A skötte sig exemplariskt och lilla A låg i vagnen och "pratade på" och försökte överrösta oss andra, som hon har börjat babbla, kan inte minnas att Annabelle var en sån här pratkvarn när hon var bebis.
Vi hade förberett oss på att Annabelle skulle få myror i brallan och det fick hon.
Halvvägs in i middagen började hon skruva på sig och försökte klättra ur stolen och skulle absolut inte sitta kvar längre.
Då plockade vi fram vårat ess i rockärmen, ett fint inslaget paket innehållandes en pegboard och sen var det inga problem att sitta still nästan ända till slutet. 
Det är mitt bästa tips när det gäller långa middagar och små barn. Se till att ha ett eller flera små paket att ge till barnen vid bordet när myrorna börjar komma. Leksaker som de redan har fungerar de oxå men inte lika bra som något nytt som kommer inslaget i ett paket.
Vissa kanske tycker att det är en muta men det struntar jag i för DET FUNKAR och jag som förälder slipper bli stressad, jag slipper höra gnäll, jag slipper jaga barnet genom hela restaurangen och krypa in under grannens bord för att plocka fram mitt barn som kanske satt sig där för att leka med någon främlings skosnören eller liknande. 
Annabelle blev jätteglad för sin pegboard och jag och Robert kunde i lugn och ro njuta av den goda maten och det trevliga sällskapet utan någon som helst stress och vi fick en himla massa beröm för att vi har så lugna och väluppfostrade barn.
Allt handlar om att ligga steget före...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar