lördag 27 december 2014

Julafton nr.2

Efter utelek igår på förmiddagen i den gnistrande snön var det dags att svida om till finkläder igen och gå över gårdsplan till tjejernas farmor och farfar för att fira jul igen.
Julmat, julmust, glögg, pepparkakor, julgran, julklappar, julgodis och besök av tomten. Hela paketet en gång till!
Marmatomten ser riktigt läskig ut, som något ur en skräckfilm men Annabelle sken som en sol när tomten kom och tyckte inte alls att han var läskig...

Angelina och Annabelle fick inte helt oväntat mycket julklappar, stora och små, mjuka och hårda.
Ett ritstaffli med griffeltavla, whiteboard och en rulle med ritpapper, kritor, fingerfärg, tillbehör till lekköket, kläder, en liten teservis m.m.
Av sin faster fick de även likadana mössor. Jag tycker att supergulligt med matchande outfit på syskon.



Idag har vi varit här hemma, Robert har snickrat för fullt och jag har hängt med barnen och försökt komma ikapp med hushållssysslorna som har halkat efter under julen.
När Robert är borta i veckorna och jobbar har jag väldigt bestämda rutiner för när jag gör saker och ting för att få allt att fungera så smidigt som det bara går när jag är själv med mina döttrar men nu när han är hemma blir det rena rama vilda västern och det märks tydligt både på dammråttorna, köksbänken, tvätthögen samt på Annabelle. 
Annabelle vill ha sin frukost innan 8, hon vill ha sin lunch mellan 11 och 12, sova mellan 12.30-14, mellis vid 14.30 och middag vid 17.30 för att sedan lägga sig kl.19.
Nästan alla dessa rutiner har blivit ruckade under julledigheten och det har resulterat i att Annabelle gråter oftare och  det blir mer konflikter mellan henne och oss om struntsaker.
Rutiner, jag älskar dem, de får allt att flyta på och mina barn blir mycket lyckligare när de följs.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar