onsdag 15 april 2015

Waran

Ända sedan jag började med waranmedicineringen har mitt PK-värde pendlat väldigt upp och ner. Det ska ligga på mellan 2.5 och 3 för min del. Förra veckan låg det på 3.7 så antalet warantabletter minskades med totalt 2 på hela veckan, inte mycket alltså med tanke på att jag äter 4-5 om dagen, i måndags låg mitt värde på superlåga 1.7 och varken jag eller sköterskorna på PK-mottagningen förstår varför.  Ligger jag för lågt hamnar jag i riskzonen för nya blodproppar och ligger jag för högt blir blodet extremt tunt och koagulerar i princip inte alls vilket bl.a. är livshotande om en inre blödning uppstår.
Har jag berättat att waran är det läkemedlet som har det högsta antalet dödsfall/år i Sverige, ohotad förstaplats dessutom... ofta beror dödsfallen på inre blödningar som inte upptäcks i tid.
Jag försöker följa de riktlinjer och råd som finns när man går på waran t.ex. äta så lika kost som möjligt varje vecka, jag äter på regelbundna tider, jag tar mina tabletter som jag ska, den fysiska aktiviteten är densamma från vecka till vecka, VAD GÖR JAG FÖR FEL?
Den enda skillnaden är att jag jobbar varannan helg men det borde inte påverka medicineringen.  
Nu måste jag lämna ett nytt PK-prov redan imorgon.
Koagulationsutredningen drar ut på tiden men nu skulle de försöka snabba på processen nere på Akademiska enligt vad PK-sköterskan sa i måndags eftermiddag.
Så länge jag är under utredning måste jag ta waran och om det visar sig att jag ska fortsätta (vilket det lutar åt) så får jag byta till ett annat läkemedel som inte alls kräver alla dessa kontroller av PK-nivån.
Ringde till sjukgymnasten idag oxå, behöver prova ut nya stödstrumpor. Har haft ordentligt ont i mina hemska åderbråck på vänster ben de senaste dagarna. 
Just nu känner jag mig mer som 73 än 33.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar