måndag 13 oktober 2014

Waran

Nej, jag har inte skaffat en ödla... ;)
Besöket på Akademiska gick väl ungefär som förväntat.
Först träffade jag en sjuksköterska som tog prover på mig, 8(!) rör med blod.
När det var klart fick jag information om Waran som är det läkemedel jag ska få ta istället för Fragmin.
Ska bli skönt att slippa sprutorna men istället måste jag gå på täta kontroller och ta prover, till en början hela 2-3 ggr/vecka. 
Känns inte så kul att behöva släpa med Angelina till miljöer där det finns en massa bakterier men vad har jag för val? 
Min vän handspriten får bli min siamesiska tvilling.
Hur som helst så ska jag äta waran tills vidare medan de utreder mig, fick en jätteful bricka med ett vitt snöre som jag ska bära runt halsen utifall jag råkar ut för en olycka, blir medvetslös och inte kan tala om att jag äter waran. Halsbandet kan vara skillnaden mellan liv och död så det är viktigt att jag har det på mig.
Min första tanke var att åtminstone byta ut snöret men det ska man absolut inte göra tydligen för om det händer en olycka är det just det snöret som gör ambulanspersonalen uppmärksamma på att jag behöver en viss typ av vård än den som de normalt ger.
Det finns flera andra brickor t.ex. Epileptiker, diabetiker, att man har en pacemaker m.m. och den gemensamma nämnaren är just det vita snöret.
Har sett flera som satt amuletten på en vanlig halskedja (detta var oxå min tanke) men om det skulle hända en olycka och halsbandet missas kan det få dödliga konsekvenser och jag vill inte riskera att mina barn förlorar sin mamma för en sån ytlig sak som ett halsband!
Självklart behöver jag inte ha det som på bilden nedan utan det går att ha det lite mer diskret.


1 kommentar:

  1. Hej! Jag är en sjuksköterska student som pluggar på Karolinska institutet. Just nu har vi en gruppuppgift om blodförtunnande läkemedel och vad skulle kunna förbättras i behandlingen. Får jag ta en del av det du skriver? Din åsikt är ett bra exempel på hur patienten upplever behandlingen och prover.(du kan meja mig regivilk@gmail.com). Tack!

    SvaraRadera