onsdag 18 februari 2015

Recension av bumbleride indie twin


Bumbleride Indie twin har fantastiska köregenskaper, vagnen är otroligt lättmanövrerad för att vara en syskonvagn av side-by-side modell tack vare de stora 12” lufthjulen. Framhjulen är svängbara och går enkelt att sätta i låst läge om man vill. Bakhjulen har dämpare som gör att det blir mjukt och behagligt att köra vagnen och inte så studsigt för barnen som det blir i odämpade vagnar.
Själva chassit är av aluminium och är svetsat vilket ger en otroligt stabil körkänsla.

Vagnen är bara 75 cm bred och kommer igenom alla standarddörröppningar utan problem och krångel och sitsarna är väl tilltagna och känns inte alls trånga, tvärtom, en treåring med full vintermundering har gott om plats. De vagnar med liknande bredd och som har vändbara sitsar upplever jag som alldeles för smala till sittytan.
Jag vande mig fort vid att Annabelle satt framåtvänd och nu stör det inte mig alls.
Sitsarna är helt individuella för båda barnen, har 5-punktssele, justerbart fotstöd och kan ställas i vilket läge som helst från liggande till upprätt position.

Varje sits har dessutom en väl tilltagen sufflett med spf45, den mest generösa i storlek jag har sett. Suffletten fälls enkelt till den position man vill och har ett tittlucka ovanpå så att man kan se vad barnet har för sig.
bild lånad från bumbleride.com
Vagnen väger ca. 15 kg och maxvikten för sitsarna är 20+20 kg.
Under sitsarna sitter en generös varukorg med höga kanter så att man får plats med allt man har med sig och lite till. Varukorgen nås bakifrån eller från sidorna.

Handtaget på vagnen är ställbart, jättebra när man är olika långa för att kunna få till en ergonomisk körposition.

Bumbleride är en av väldigt få barnvagnstillverkare som gör vagnar av återvunnet och miljövänligt material. Tyget i sitsarna är gjort av 50% bambufiber som har flera bra egenskaper bl.a. antibakteriella egenskaper, bambufiber är också extremt antistatiskt vilket gör att smuts, lukt och bakterier inte fastnar, med andra ord perfekt för barn då det inte fläckas så lätt och det håller sig svalt trots att solen ligger på. Det utvändiga tyget är gjort av 50% återvunnet PET. 
Rejäla tryckknappar håller allt tyg på plats och vill man ta bort och tvätta så är det en enkel procedur. 
Som förälder kan jag med gott samvete skjutsa runt på mina barn, framtidens människor i den här vagnen.
Jag väljer allt annat ekologiskt och miljövänligt i den mån det går till mina barn så varför inte göra det med barnvagnen också?!
Miljötänket är en stor och viktig del i hela bumbleride sortimentet.

Vagnen fälls enkelt ihop på ett par sekunder och blir då till en storlek som är 81(längd) 75(bred) 38(höjd). För att slippa ha vagnen liggandes och ta upp hela bagageutrymmet i  vår bil (en skoda octavia RS -12) så har vi satt fast 3 st så kallade bläckfisk remmar, elastiska remmar med krokar i ändarna vilket gör att vi kan spänna fast vagnen i upprätt position med hjulen uppåt och får således plats med både liggkorg, packning och hund bredvid.

Vagnen kan användas från nyfödd med hjälp av liggkorgen som säljs separat. Liggkorgen är superlätt, endast 2,2kg och med höga kanter, en sufflett och ett skydd över liggkorgen som lätt öpnnas och stängs med en dragkedja.
För att sätta fast liggkorgen fäller man ner ryggen på sitsen till liggläge och klickar i liggkorgen. Man behöver alltså inte hålla på att lyfta av sittdelen, hur smidigt som helst!

Som tillbehör finns också en adapter så att man kan sätta fast babyskyddet på vagnen, de babyskydd som passar är maxi cosi och besafe.
Jag har haft jättestor användning av adaptern, tycker det är toppen när jag ska gå in i en affär eller liknande så att man slipper lyfta i och ur, går snabbt och smidigt med adaptern, bara klicka fast.


Vagnen saknar dock reflexer, det åtgärdade vi enkelt med reflextejp från biltema.

Förutom avsaknaden av reflexer har jag egentligen inget negativt att säga om vagnen men om man ska vara petnoga och verkligen leta fel så kunde jag önska ett automatiskt transportlås samt att knapparna för att fälla ner fotstöden sitter lite konstigt till annars finns verkligen inget att gnälla över.

Sittbyglarna är inkluderade i vagnen från början och en mugghållare samt luftpump medföljer också.
Andra tillbehör som man kan köpa i nuläget här i Sverige förutom liggkorg och babyskyddsadapter är: ståbrädasnack packPVC-fritt regnskydd och åkpåse.


Som ägare av en bumbleride behöver jag aldrig fundera på om jag tar mig fram och förbi oavsett om jag befinner mig i köpcentret, inne i stan, ute på landet, längs skogsvägar eller på stranden.
Det går lätt och smidigt att ta med sig denna vagn, den är gjord för både föräldrar och barn.
När jag ska iväg någonstans med hela familjen, barnvagnen, packning, skötväska m.m. vill jag slippa krångel och allt ska flyta på och gå så smidig som möjligt, det sista jag vill är att stå och svära över en barnvagn som är stor och otymlig och som måste monteras ihop innan jag kan stoppa i ungar, packning m.m.
Men denna vagn går det garanterat lätt, smidigt och svordomsfritt!

Bumbleride är inte bara mån om miljön, de vill även ha nöjda kunder så de som stött på problem med sin vagn stora som små har blivit väldigt väl bemötta av bumbleride som är väldigt angelägna om att snabbt och smidigt lösa problemet, inte för att kasta skit men där ligger de svenska vagntillverkarna långt efter!

Hela min familj älskar den här vagnen, min äldsta dotter ratar emmaljungan (citycross) sedan vi köpte bumbleriden och t.o.m. hunden gillar att åka med!


På bumbleride.com kan du läsa mer samt kolla in de andra vagnarna i deras sortiment, den senaste indie 4 allblack är superläcker!
Där finns också fler recensioner av indie twin.

Jag svarar gärna på frågor om vagnen, skriv i kommentarsfälet eller maila.









1 kommentar:

  1. Hej!
    Så här två år senare är jag superglad att jag fann ditt inlägg. Velar som tusan över vilken vagn man ska köpa till kommande syskon så att båda kan åka.
    Vi bor på landet men är ganska ofta i stan så behöver något som funkar både på grusväg och asfalt.
    Nu lutar det mer och mer åt att jag vill köpa en Bumbleride!
    Tack!

    SvaraRadera