tisdag 27 januari 2015

Kul med mat

"släpp solsidankomplexet och ge barnen spaghetti och köttfärssås på burk"

Angelina får gröt varje morgon och hon ser ut som en liten fågelunge när hon sitter i sin stol och mumsar i sig.
Gapar efter skeden hela tiden mellan tuggorna , smackar, mumsar och har sig.
Hon är verkligen glad i mat!
"Lättmjölken" hon får av mig blir hon inte mätt på längre så nu fasar jag in bröstmjölksersättning mer och mer. Tråkigt men det är inget att göra åt.
Hon är iallafall otroligt intresserad av mat och har fått små smakportioner av lite av varje. 
När jag lagar mat till oss tar jag en liten sked med mat och lägger på sidan innan jag saltar maten. Sedan mosar jag det så att Angelina får smaka. ALLT hon fått har hon gladeligen smaskat i sig!

Appropå mat till barn så har coop fått in en ekologisk pasta med figurer, finns 3 olika varianter, jag köpte "zoopasta".
Ska bli spännande att se vad Annabelle tycker. Antagligen kommer jag ångra mitt köp när hon sitter och leker med maten precis så som vi försöker lära henne att man inte ska göra...

Jag har ett stort intresse för att laga mat och kan slänga ihop en gourmetmiddag ganska enkelt om jag får säga det själv men när det kommer till att laga barnmat är jag kass, det smakar inte gott helt enkelt.
När Annabelle började äta riktig mat var hennes matintresse lika med noll men jag ville vara mamma duktig och göra egen barnmat men efter några veckors tragglande med det hemlagade som aldrig var någon hit blev barnmatshyllan i affären min bästa vän!
Det finns föräldrar som trilskas med att laga egen barnmat men som barnet ratar om och om igen, släpp solsidankomplexet och ge barnet spaghetti och köttfärssås på burk, nu för tiden finns det ju t.o.m. EKO-barnmat!
Det handlar inte om att få barnet att äta enligt tallriksmodellen när det börjar att äta mat, det handlar om att få barnet att intressera sig för mat och det görs bäst genom att erbjuda mat som barnet faktiskt tycker om anser jag. 
Jag tror inte att ett barn kring 1-år blir förstört om han eller hon inte äter fisk 2ggr i veckan. Annabelle ratade ALLT med fisk när hon var liten men nu äter vi fisk varje vecka här hemma, fiskpinnar är faktiskt fisk, hellre en fiskpinne än ingen fisk alls är mitt motto!
Med tanke på vad jag som 80-talist är uppväxt med så är dagens barnmat rena rama drömmen, fritt från suspekta E-ämnen och inga gifter dessutom är det ju under en väldigt begränsad tid som barnen äter burkmat dessutom.
Sen har vi några få föräldrar som faktiskt lyckas med att laga egen barnmat som barnen faktiskt äter av och ni ska ha en stor eloge! 

Jag älskar ju ordvitsar och har ett par som kryddar tillvaron lite:

1. Vem är kryddhyllans elektriker?

2. Vem är mest avslappnad i kryddhyllan?

3. Vilken krydda kommer båtarna till?

4. Vad heter klockmästaren i kryddhyllan?

5. Vilken krydda sätter eld på saker och ting?

Kan ni gissa rätt? 
Kommentera gärna!

Svaren kommer i nästa blogginlägg...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar