fredag 9 januari 2015

Bankbesök

Igår var jag och Robert till vår bank, Länsförsäkringar i Tierp.
Vi hade bokat ett möte för att prata sparande både för vår egen del men oxå till barnen.

Eftersom regeringen gjort om avdragsrätten för privat pensionssparande har vi slutat med våra individuella pensionssparanden nu vid årsskiftet och behövde således ett nytt pensionssparande samt ett långsiktigt sparande till båda barnen.
Mötet gick jättebra. Vi valde investeringssparkonto som sparform till oss alla både för pensionssparande, vanligt sparande och sparande till barnen och de fonder vi haft sedan tidigare sålde vi och placerade även dem i våra nya isk-konton. 
Känns som en bra start på det nya året för vår ekonomi att ha fixat detta.
Man blir ju inte direkt miljonär av att vara föräldraledig och jag gick ju på föräldraledighet i januari 2013 så numera är jag van att leva snålt men att spara är fortfarande viktigt.
Såklart har vi traditionella sparkonton oxå, även till barnen men som det är nu är räntan så sjukt låg att det känns värdelöst att placera pengar där.
Privat pensionssparande är ett måste enligt mig samt att ha ett långsiktigt sparande till tjejerna som gör att de kan få en bra start på vuxenlivet när vi anser att de behöver det, t.ex. om/när de vill köpa lägenhet för hur hemskt det än låter så kommer de ju flytta hemifrån en dag...
Den tanken har jag absolut inte vant mig vid och det lär dröja innan jag gör det, tur att det är långt dit! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar