torsdag 19 februari 2015

Det här med sömn och rutiner

Mina barn är mina lyckopiller!
Annabelle har en härlig humor som växer fram mer och mer, dessutom blir hon mer och mer lik sin pappa tycker jag. (på gott och ont ;))
I Angelina kan jag ibland se mig själv, det är någon min hon gör och då för någon sekund ser jag mig själv i hennes ansiktsuttryck. Himla häftig känsla!
Angelina har gått ifrån att inte vilja sova på kvällarna förrän jag går till sängs till att hon vill sova vid halv 7 på kvällen i egen säng!
Sedan sover hon till midnatt, vaknar och äter och somnar sedan om på ett kick och sover resten av natten till ca 7 på morgonen när Annabelle vaknar.
SÅ HIMLA SKÖNT!

Att vara noga med rutiner kring läggning är jätteviktigt!
Tror inte enbart att det är turen som avgjort att båda barnen har ett bra sömnmönster, jag är rätt övertygad om att det är våra rutiner som är samma lika dag efter dag, vecka efter vecka oavsett om vi är hemma eller borta om det är jag, Robert eller någon annan som nattar barnet och det många föräldrar inte tänker på är att det måste få ta tid, för Angelina tog det nästan 6 månader men nu fungerar det som ett välsmort urverk.
Det viktiga är att man som förälder håller fast vid det man bestämt och inte håller på att ändrar på det och provar nya metoder för att det man bestämt inte fungerar.
När allt sitter och har fungerat en tid kan man finjustera.

Att sova borta mycket när barnen är små är oxå sånt som kan störa sömnrytmen. Visst det är jättekul och spännande att sova borta men om jag som förälder skulle märka att mitt barns sömnmönster blir påverkat till det negativa skulle jag verkligen ta mig en funderare på om det verkligen är värt det i det långa loppet.
Vi väntade länge innan Annabelle sov borta, hon var nästan 9 månader men då hade oxå hennes sömnmönster fungerat klockrent sedan hon var ca. 3 månader.
All tid jag lägger ner nu, alla fester och andra kvällsaktiviteter jag tackar nej till för att jag vill hålla fast vid våra läggningsrutiner gör jag av den enkla anledningen att jag är övertygad om att det är det absolut bästa för mina barn medan de är små. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar